Tuesday, July 12, 2011

SELULIT...OH TIDAK!!!!

Salam,

Hari nie mama nk cerita pasal selulit. Rasanya ramai yg mempunyai masalah selulit termasuk ler mama gak. Mama nie dh tahap amat membimbangkan. Mama perlu lakukan sesuatu utk mengatasi masalah selulit yg makin hari makin membesar di bahagian paha mama. Selalu sgt dh kena perli dgn my hubby. Rasa sedih pula bila mengenangkannya. Malu utk berhubugan 'intim' bila lihat diri mama tk 'solid' di depan cermin...:D

So mama perlu lakukan sesuatu. Skang nie mama kerap pie gym dan fokuskan pd peralatan gym yg boleh mengecilkan paha. Dalam seminggu mama pie gym 4 kali dan wat 45 minit. So far mama tk rasa paha mama kecil cuma berat tu ada turun sket ler.... mama pun search ler mcmana nk membuang selulit nie tanpa mengeluarkan modal ler... tk mau ler pie slimming centre....hehehe

Carik punya carik.. mama pun jumpa ler artikel nie. Mari kita mencubanya..:D  

cellulite

Ramai wanita-wanita yang mempunyai masalah selulit atau lemak di bahagian peha. Mama hari ni akan berkongsi artikel menarik untuk menangani masalah yang dihantui oleh ramai wanita-wanita di luar sana. hehehe… So memula kita cerita apa yang menyebabkan benda ni berlaku?

Kadar hormon yang tinggi
Wanita yang mempunyai kadar hormon estrogen yang tinggi daripada kadar hormon wanita biasa mempunyai kebarangkalian yang tinggi untuk mendapat selulit. Selain menyebabkan kandungan kalori yang berlebihan untuk membentuk sel-sel lemak di peha, estrogen juga melemahkan tisu penyambung, ini akan melembuatkan organ wanita untuk membolehkan wanita melahirkan bayi. Tapi malangnya, ia tidak hanya melembuatkan satu bahagian, tetapi keseluruhan tisu di dalam badan. :D

Pengaliran darah yang lemah
Kebiasaannya kadar kandungan estrogen yang tinggi tidak akan menyebabkan selulit untuk membentuk. Ramai pakar yang percaya, wanita itu mempunyai kadar pengaliran darah yang lemah yang akan menyebabkan selulit ini untuk membentuk.

Cara hidup yang kucar kacir
Ketegangan emosi juga menyebabkan tisu-tisu ini akan lemah.

Apa yang boleh dibuat untuk mengurangkan perkara ini?
Pertamanya,senama harian akan membantu untuk mengembalikan kadar hormon ke tahap yang normal. Ini bukan sekadar membantu mengelakkan selulit tetapi akan mengelakkan gangguan emosi yang tidak menentu. Selain itu, senaman juga akan menyebabkan pengaliran darah meningkat pada peha dan akan menyebabkan tisu-tisu untuk lebih sehat. Pengaliran darah yang baik juga akan membantu membuang cecair berlebihan.
Sekarang mama akan berkongsi beberapa senaman yang boleh membantu untuk mengurangkan masalah ini.

Senaman
Langkah 1: Kepitan Bantal Semasa Duduk (untuk bahagian dalam peha)
senaman peha 1
Seperti yang dapat dilihat dalam gambar di sebelah, duduk di atas kerusi(tanpa roda) kemudian bengkokkan kaki ke sudut 90 darjah. Kemudian letak bantal diantara dua peha, hembus nafas semasa anda menekan bantal itu menggunakan kedua belah peha. Tahan untuk 1 minit dengan bernafas seperti biasa. Kemudian lepaskan dan lakukan langkah yang ke 2


Langkah 2: Tekan tangan sambil duduk (untuk peha luar dan pinggul)
senaman peha 2
Duduk di atas kerusi tanpa roda. Kaki bengkokkan pada sudut 90 darjah seperti dalam gambar. Letakkan tapak tangan di sebelah luar lutut. Sambil mengekalkan kedudukan tangan dan tapak tangan, tolak lutut ke luar melawan tapak tangan, seperti anda ingin menolak tapak tangan itu ke luar. Dalam masa yang sama, tekan tangan ke dalam untuk mengelakkan daripada peha itu tertolak ke luar. Tahan kedudukan ini untuk 1 minit sambil bernafas seperti biasa dan kemudian teruskan dengan Langkah 3.

Langkah 3: Angkat kaki sambil duduk (untuk bahagian depan peha)

senaman peha 3
Duduk di atas kerusi(tanpa roda). Rehatkan kaki anda di atas lantai dengan bengkokkan pada sudut 90 darjah. Letakkan tangan di bahagian sisi kerusi. Hembus nafas semasa anda mengangkat dan melunjurkan kaki kanan. Tahan kedudukan ini untuk 30 saat dengan bernafas seperti biasa. Kemudian tarik nafas semasa anda menurunkan kaki kanan tersebut. Kemudian tarikh nafas untuk kaki kiri pula. Tahan 30 saat sambil bernafas seperti biasa. Kemudian Hembus nafas untuk turunkan kaki kiri. Kemudian teruskan ke Langkah 4.

Langkah 4: Jambatan duduk (untuk bahagian belakang dan tepi peha)
senaman peha 4
Duduk pada bucu sebuah kerusi(tanpa roda). Letakkan kaki di atas lantai dengan lutu dibengkokkan pada sudut 90 darjah. Letakkan tapak tangan di atas kerusi dan di sisi anda. Hembus nafas semasa anda mengangkat pinggal dan benarkan tapak tangan dan kaki untuk menampung berat anda. Tahan untuk 20 hingga 60 saat sambil bernafas seperti biasa. Kemudian lepaskan. Kembali ke Langkah 1.
Ulang langkah 1 hingga langkah 4 sekali lagi, dan akan telah selesai untuk senaman hari ini.

Semoga dengan tips kali ini, lebih ramai wanita di luar sana berjaya memperolehi kaki yang cantik. :) Semoga berjaya.
..........................................


artikel ini adalah rujukan dari 8 Minutes in the Morning to Lean Hips and Thin Thighs (Rodale Inc. 2004) oleh Jorge Cruise.

daaaaaa..............


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JUST CLICK ME!!!