Thursday, July 18, 2019

Bolehkah Ibubapa Mencium Bibir Anak-Anak


Assalammualaikum guys dan salam sejahtera.. :-)

Apa khabar uolls semua? Smg semuanya sihat2lah hendaknya yea... mama sihat2 je.... tgh amek mood tuk menulis nie.... tgh rajin dan ada masa terluang nie...harap2 berterusan la yea... hahaha

Ok... topik kali ni mama just nk berikan pendapat dan pandangan je la yea... terpulang masing2 nk menerima... lain orang lain caranya. Selagi tk bercanggah dalam Islam, selagi tu kita boleh buat. 


Image result for ciuman seorang ibu kepada anak

Sejak akhir-akhir ini,memang dah menjadi ‘trend’ ibu bapa mencium bibir anak sebagai tanda kasih sayang yang tidak terhingga. Termasuklah mama juga. mmg suka cium mulut dgn hero2 mama. Dh besar2 pun sorang umur 13 tahun dan sorang lagi umur 9 thn. Mmg setiap malam sebelum tidur, depa akan datang ke bilik mama say "goodnite' dan salam cium tangan, pipi dan last my lips. Dah jd rutin setiap malam. Bagi mama ciuman selamat malam je. Tak ada pun bernafsu la. Hanya sekadar tanda kasih sayang je. 

Bagi mama tak salah nk cium bibir anak2 kita. Selagi tk menimbulkan nafsu syahwat, ia diharuskan. Tapi kalau anak2 dh meningkat dewasa dan akil baligh better kita jauhkan. cukuplah cium di dahi dan pipi je. Mama pun kurang senang gak bila tgk ibu cium bibir anak lelaki yg dh besar panjang dan juga bapa cium bibir anak perempuan yg dh akil baligh senang citer yg dh sekolah menengah. Tak manis dan boleh menimbulkan syahwat. 

Frangkly speaking mama pun kiss bibir anak bongsu mama yg umur 9thn je. Yg 13 thn tu mulai thn ni, setiap malam dia just salam dan cium tangan mama je. Lepas tu mama just cium pipinya je. Tiada dah ciuman di bibir. Sbb mama tau dia dh besar dan boleh bernafsu. Bahaya... nanti terjadinya sumbang mahram. Begitulah mama mengharapka nanda juga turut jauhkan perbuatan cium bibir anak2 yg berlainan jantina dengan uolls. Faham kan?

Bukan untuk menakutkan ibu bapa tetapi kajian yang dilakukan oleh seorang penulis yang juga pakar psikologi Pendidikan dan anak di University California Los Angeles (UCLA), Dr Charlotte Reznick yang mengatakan bahagian bibir itu sama sekali merupakan kawasan sensitif yang boleh merangsang syahwat ketika seorang anak itu mencapai usia dua hingga enam tahun!

Buat ibu bapa, tidak salah sekiranya anda mahu mencium bibir anak bagi tujuan kasih sayang tetapi dalam masa yang sama anda dinasihati untuk tidak mengamalkannya dan menjadikannya sebagai amalan harian bagi mengelak sebarang perkara yang tidak diingini. 

Antara Ciuman Yang Digalakkan Pada Anak


Selain memberi ciuman di bahagian bibir, sebenarnya ada empat tempat ciuman yang digalakkan pada ibu bapa untuk melakukannya pada anak.

Ibu bapa diharuskan untuk memberi ciuman pada bahagian ubun-ubun, dahi, pipi dan tangan.


Related image


Image result for ciuman seorang ibu kepada anak



Malah, amalan mencium kanak-kanak, anak atau cucu sendiri adalah sunnah Rasulullah SAW tanpa berniat yang bukan-bukan.

So anda semua dah jelas dan terangkan. Pokok pangkalnya hati. Kalu dlm hati cium hanya kerana sayangkan anak itu anda boleh teruskan tetapi kalu ia boleh merangsangkan syahwat samada ibubapa or anak2 baiklah kita jauhkan. Cukup sekadar kita sayangnya di dahi di pipi sahaja. InshaAllah anak2 mesti memahami kan... :-)

Oklah... cukup sampai disini sahaja... Esok2 mama citer pasal hal lain plak yea... 

adios... muahhhhhh

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JUST CLICK ME!!!