Friday, June 24, 2011

Kenapa Perlu Bersenam?

Salam...

Mama nk cerita kebaikan bersenam. Sejak bekerja di tempat baru yg ada fasiliti gym (actually kt umah mama pun ada gym, cuma malas nk gie ajer) so waktu lunch jika mama tk mahu makan, mama akan pie gym. Selalunya mama mengambil masa dalam 40 minit bersenam. Mama selalu buat treadmill, cycling and etc. Niat mama pie gym bukan nk kurus ler, tp mama fokuskan untuk kesihatan.

Bersenam bukan sahaja untuk memantapkan fizikal tubuh. Ia juga baik utk mengatasi masalah kolestrol. Pakar kesihatan juga mengesyorkan agar kita melakukan aktiviti senaman sekurang-kurangnya 20 minit setiap hari. Oleh itu, kualiti penafasan dan kadar denyutan jantung boleh ditingkatkan. Aktiviti senaman bukan sahaja mengelakkan risiko sakit jantung bahkan juga mengatasi masalah tekanan darah tinggi dan kencing manis.

Waktu terbaik untuk kita bersenam adalah bergantung kepada kesesuaian masa kita. Tiada spesifikasi masa yg sesuai sama ada pagi,petang atau lewat petang. Kajian saintifik mengatakan bersenam di waktu ptg (3pm-9pm) lebih ideal kerana dipercayai dpt meningkatkan tahat ACTH (adrenocortical hormone). Hormon ini membantu tubuh di dalam proces pembakaran lemak lebih efektif.

Tak pernah bersenam? Apakata lepas nie kita mulakan bersenam. Sebagai permulaan untuk memulakan aktiviti bersenam boleh mencuba senaman secara berkumpulan seperti bermain badminton, bolasepak, bolajaring, aerobik dan joging seminggu sekali di taman rekreasi.
 
Jika anda berhajat untuk melakukan senaman di gym, mulakan dengan beginner. Cuba tanya instructer tentang senaman beginner. Selalunya terdapat pelbagai variasi senaman dan jenis alat senaman yg blh digunakan seperti step board, trampolin, fitball, exertube, hula hoop, twister dan juga peralatan gymnasium. Seperti di opis mama, kelas seperti yoga, power step, mtv dance dan mcm2 lg disediakan pd setiap hari pd waktu tengahari secara berjadual.



Bagi mereka yg baru berjinak2 dengan aktiviti senaman, teruskan usaha anda. Jgn cepat putus asa jika hasilnya lambat..... hehehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JUST CLICK ME!!!