Wednesday, June 22, 2011

PETUA MAK2 KITA

Salam,


Kali nie mama nk pelbagaikan posting mama. So... sket2 mama akan cuba posting mengenai kecantikan, ilmu alam rumahtangga, resepi masakan, penjagaan anak2 serta apa2 sahaja yg terlintas difikiran mama nie.... so aritu dh cerita kisah rumahtangga kan.. so kali nie mama ingin berkongsi petua kecantikan untuk para gadis, anak dara, ibu serta nenek.


Nie adalah petua yg tersimpan rapi didalam drive mama... ada juga mama mengamalkannya masa anak dara dolu-dolu ler.... skang nie dh tk sempat dah.... cuma satu ajer amalan yg mama amalkan sejak dr anak dara hgg skrg ialah minum air suam sblm mandi pagi dan jamu ler... hehehe


Mari kita amalkan petua nie...


Menghaluskan dan melicinkan kulit yang kasar
Ambil hampas kelapa yang telah digunakan, gosokkan pada bahagian yang kasar seperti siku, lutut dan tumit. Boleh juga digosokkan pada tangan dan kaki.Biarkan selama beberapa minit, kemudian basuhlah bersih-bersih dan anda akan dapat hasilnya. Lakukan selalu, insyaallah kulit anda akan menjadi lembut.
Mencerahkan Muka
Ambil hujung timun,kemudian parut halus.Setelah diparut timun itu dicampurkan dengan tepung jagung, gaul sebati dan lumurkan dimuka sehingga kering. Selepas itu bolehlah dibilas dengan air bersih.sekian petua dari saya.

Menghilangkan Jerawat Dan Parutnya jerawat adalah masalah yang banyak dihadapi oleh remaja masakini.untuk menghilangkannya ambil serbuk daun teh cina dan rendamkan dalam air panas kemudiannya embunkannya semalaman.Seterusnya ambil airnya dan sapu ke muka biarkan selama setengah jam. Bilas dan anda akan merasakan hasilnya.Ulangi setiap hari.

Hilangkan Bintik-Bintik Hitam Di Hidung
Ambil sehelai tisu muka dan dipisahkan antaranya untuk memperolehi helaian nipis, potong ikut bentuk hidung, seperti biore "pore-pack" dan celupkan dalam putih telur. kemudian lekapkan pada hidung. Biar hingga kering dan tarik perlahan-lahan. bintik-bintik itu akan keluar sedikit demi sedikit. lakukan 2 atau 3 kali sehari selama seminggu lama kelamaan bintik² hitam yg terkumpul akan hilang. ia memang berkesan dan diperakui oleh pengamalnya (saya ler)yg penting tiada ringgit terlibat.

Menghilangkan Parut
Ambil kulit kayu manis,tumbuk hingga halus , dan campurkan sedikit dengan madu . Kemudian , sapukan pada parut , tidak kira parut jerawat atau luka dan sebagainya. Biarkan hingga kering , dan selepas itu basuh.Sebaik-baiknya , pakai sebelum tidur,dan basuh pada esok paginya . Saya telah mengamalnya sendiri,sejak 3 tahun yang lepas hingga kini,dan Alhamdulillah , ia berkesan.Selamat mancuba!

Mengatasi Kulit Muka Berminyak
Untuk mengatasi masalah kulit muka yang berminyak, ambil daun Aloe Vera (lidah buaya)bersihkan dan potongkan dibahagian tengahnya untuk mendapatkan gel nya.Bersihkan muka anda kemudian sapukan di seuruh muka kecuali bahagian mata.Lakukan pada bila bila masa terutama semasa anda tidur di malam hari. Jika kerap dilakukan muka anda kelihatan lebih bersih dan kurang berminyak terutama di bahagian T-zone.Pengamal yang baru akan merasa sedikit gatal-gatal.Amalkan selalu.

Kulit Muka Lebih Cerah, Gebu, Tegang Dan Halus
Untuk mendapatkan kulit muka yang diidamkan oleh kebanyakkan wanita mahupun lelaki, amalkan petua ini: Dapatkan satu sudu Yogurt Asli (likes dadihlah bukan nya minuman Yogurt tau)yang boleh didapati di pasaraya (murah jer cuma $1.30 per unit) brand tu ikut suke you all la (Good day ker, Everyday ker etc),kemudian sapukan yogurt tersebut keseluruh muka anda kecuali kawasan sekitar mata dan bibir. Pas tu biarkan Yogurt menjadi kering di muka anda tu then bolehlah ditanggalkan tapi jangan guna air dulu sebab hasilnya tidak memuaskan. Oleh itu, gunalah jari-jemari anda tue dengan menggosokkan yogurt yang ada kat muka tue (gosok dengan tekanan yang sederhana).Jadi tunggu apa lagi, leh le bilas ngan air bersih yang suam-suam kuku gitu..Anda boleh lakukan seminggu 3-4 kali..Selamat Mencuba, InsyaAllah kesannya memang menakjubkan..

Selamat memcuba!!!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JUST CLICK ME!!!