Tuesday, September 19, 2017

Al-Fatihah - Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah

Assalammualaikum dam slmt minum petang…Hujan lebat diluar mmg syok nie kalu pekena teh o suam dengan roti canai banjir... hehehehe lama sungguh yea mama tak posting kat sini. Almaklum la.. sibuk sikt.. sibuk dengan keje di office lepas tu balik rumah pula sibuk menguruskan anak2 kena sediakan makan malam diorang.. kalau lambat masak lambatlah mereka makan malam..  ok mama tk mahu melalut panjang sangat mukadimah nie..

Tujuan mama menulis kali ini sebab terpanggil mengenai kes kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Keramat pada pagi Khamis 15 Sept 2017 dalam jam 5.30am. Sayu hati mama bila mengetahui kebakaran ini mengorbankan 21 anak2 tahfiz yang berusia seawal 6thn hgga 17 tahun. Bila lihat senarai nama dan gambar2 anak2 syurga nie mama sedih sangat sbb masih kecik2 lagi sama cam anak mama Nadim dan Zafril. Tak dapat mama bayangkan bagaimana family anak2 syurga menerima musibah ini dengan rela hati dan redha. Pada masa yang sama mama amat kesal kejadian ini berlaku adalah dari perbuatan khianat.

Bila mengetahui yang kes kebakaran itu adalah kes khianat hati mama turut memarahi suspek2 yang telah ditangkap tapi pada masa yang sama mama tersentuh hati sebab suspek ini semuanya tidak bersekolah kerana masalah peribadi or paling tepat agak susah dan yang paling mama tersentuh hati ada yang berhenti sekolah dan rajin membantu ibunya berniaga. Kita jangan cepat menghukum mereka semua kerana mereka hanyalah suspek dan selagi belum dijatuhi hukuman mereka belum lagi disabitkan salah. Jangan cepat kita melemparkan tuduhan yang kejam kepada mereka. Kita tidak tahu apa yang menguasai diri diorang sehingga boleh berfikir membuat perkara ini sehingga mengorbankan nyawa anak2 syurga. Hanya Allah yang Maha mengetahui…

Tak dapat mama bayangkan perasaan ibubapa suspek tersebut. Mungkin berasa malu dan takut untuk munculkan diri di khayalak ramai sebab mesti ada yang menghukum mereka kerana tidak tahu menjaga or mendidik anak2nya menjadi orang yang waras. Kita jangan salahkan ibu bapa mereka. Kita tidak tahu apa masalah mereka sebenarnya. Jangan terlalu marah sehingga sanggup memberikan hukuman sendiri kepada suspek2 tersebut sedangkan kebenaran belum lagi terjawab.  Perlakuan anak2 sekarang kadang kala bukan sebab salah didikan ibubapa tapi adalah kerana pengaruh rakan sebaya. Salah pemilihan kawan maka kita akan salah lah langkah nampaknya… Kita jangan cepat menghukum mereka. Ingat kita pun ada anak2 juga kan… tak tahu lagi camner coraknya anak2 kita nanti. Walaupun kita dah memberikan didikan yang sempurna, pergi sekolah,cukup makan minum, ada tempat tinggal namun belum pasti anak2 kita menjadi orang yang disayangi oleh Allah dan masyarakat.

Sama-samalah kita berdoa semoga suspek2 yng terlibat ini diberikan hidayah dan petunjuk oleh NYA. Mereka masih boleh dicorakkan. Berikan mereka bimbingan dan kaunseling  dan harap family yang anak2 menjadi mangsa kebakaran itu  sudi memaafkan mereka. Marah macamna sekalipun bukan boleh menghidupkan kembali anak2 syurga itu. Ingatlah mereka akan menanti ibu bapa mereka di syurga dengan senyuman paling indah.  InShaAllah…

Sama2 kita sedekahkan Al-Fatihah untuk anak2 syurga Darul Quran Ittifaqiyah. Semoga mereka tenang di sana dan ditempatkan dengan orang2 beriman dan di syurga yang paling indah.


Amin..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JUST CLICK ME!!!