Wednesday, May 14, 2014

Ilmu: Resepi Suami Sayang Isteri Ketat2


Resepi Suami Sayang Isteri Ketat2 

Menurut pendakwah bebas dan penulis buku motivasi, Ustaz Mohd Fikri Che Hussain ada beberapa cara mempererat atau mengetatkan kasih sayang suami pad isteri. Beberapa tip dan panduan dikongsi dalam ruangan ini. 

Wajah Ceria Isteri 
Isteri perlu sering memperliharkan wajah ceria kepada suami. Hal ini kerana ungkapan dengan riak wajah mempunyai pengaruh yg besar dalam kegembiraan dan kesedihan seseorg. Sorg isteri juga akan berasa senang jika melihat suaminya berwajah ceria dan tidak bermasam muka.
Nabi s.a.w bersabda : "Sedikit pun engkau janganlah menganggap remeh perbuatan baik iyu, meskipun ketika berjumpa dengan saudaramu engkau menampakkan wajah ceria." (Hadis riwayat Muslim) 


Paras rupa Bukan Ukuran 
Walaupub ada hadis yg mengatakan bahawa wanita itu dipilih berdasarkan kecantikkan dan faktor2 yang lain seperti nasab, pangkat dan harta. Namun ia bukanlah keutamaan, keran faktor agama dan akhlak adalah penentu pada kelestarian kebahagian berumah tangga. 
Nabi s.a.w bersabda: "orang yg paling sempurna imannya adalah yg terbaik akhlaknya di antara mereka. Dan sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap isteri-isteri kamu." (Hadis riwayah al-Tirmizi) 

Jadilah Isteri Yang Menenangkan Hati Suami 
Sebaiknya sesorg isteri dipilih bkn sekadar berdasarkan kecantikan tetapi kemampuan utk membantu si suami dlm apa jua urusan spt menyelesaikan tugas2 harian di rumah dan juga urusan2 yg lain. Selain itu, hendahlah si isteri bersabar apabila suaminya mempunyai masalah-masalaj dan membantuny dgn kata2 dorongan dan penuh semangat bagi memulihkan kebali keyakinannya. 

Akhlak Mulia 
Paras rupa dan bentuk badan isteri bukanlah penentu kebahagian rumah tangga. Apa yg perlu dln mencari jodoh adalah dikalangan wanita solehah yang menutup aurat, memiliki akhlak mulia, lemah lembut dan mempunyai sifat pengasih dan penyanyang. Ini kerana faktor inilah yg dapat melestarikan rasa kasih sayang di dalam rumah tangga sebagaimana yg didambakan di dalam al-Quran dan al-Hadis. 

Selamat beramal.. hehehhe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JUST CLICK ME!!!