Friday, March 16, 2012

ILMU : Pahala cium anak!!!


Just nk share info yg mama dpt dr seorg kwn... mmg bagus untuk pengetahuan kita bersama sbg seorang ibu.. huhu...

PAHALA CIUM ANAK!!!

Barangsiapa yang mengembirakan anak perempuaannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takukan Allah. Orang yang menangis takutkan Allah diharamkan oleh Allah akan api neraka ke atas tubuhnya. 

Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjay ialah 500 darjat. Nisbah di antara dua darjat ialah kampong kesenangan, tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang menyukai kanak-kanak. 

Barangsiapa keluar ke pecan Muslim dan membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di Akhirat kelak. 

Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama. Barangsiapa memuliakan anak-anaknya dalam keadaan jahil dia turut menanggung tiap-tiap dosa yang dilakukan oleh anaknya itu dan barangsiapa membekalkan anaknya itu turut diperolehinya. 

Aqrak pernah terlihat Nabi SAW mencium cucu baginda Hassan. Aqrak berkata : 
“Anakku sepulau orang banyaknya, namun tiada seorang pun yang pernah aku cium.” 

Sabda Nabi SAW; “Orang yang tifak menyanyangi tidak pula akan disayangi…” 

Barangsiapa ke pasar dan membeli sesuatu barang untuk ahli keluarganya dan dia memikulnya ke rumah, pahalanya seperti dia memikul sedekah untuk orang yang sangat berhajat. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail. 

Seorang lelaki bertanya; “Ya Rasullulah, kepada siapakah harus aku berbakti?” 
Jawab baginda: “Berbaktikan kepada ibu bapamu.” 

Kata lelaki itu lagi; “Ibu baoaku sudah tiada lagi.”
Sabda Nabi SAW; “Kalu begitu berbaktikan kepada anakmu, ibubapa berhak terhadap dirimu dam anakmu pula berhak ke atas dirimu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JUST CLICK ME!!!