21102016
Assalammualaikum wbt dan selamat pg uollsss.... Salam Hari Jumaat penghulu segala hari... Alhamdullilah mama rasa bersyukur sgt sbb masih lagi diberikan peluang utk bernafas dimuka bumi Allah swt nie.... Mama berharap hari ini adalah hari yg baik dari semalam hendaknya.... :-) :-)
OK..... kali nie mama just nak share tip yg amat berguna sekali... terutama bagi anda yg berkerjaya dan bekerja demi mencari sesuap nasi... chewahhh ayat tak boleh blahhh ahakssssss.... tip nie amat bermanfaat sbb kalu kita mahu bekerja dengan happy sentiasa or setiap kali bangun pagi bersemangat nak pie keje.. bolehlah ikut tip nie... sure lepas nie dah tak ada istilah monday blues... hehehehe
check it out!!!!!
10 Tip Bekerja Dengan Gembira
Pencapaian kerjaya seseorang bergantung kepada sejauh mana individu tersebut mampu memberi perhatian penuh terhadap tugasannya ketika di pejabat. Manakala perhatian penuh itu pula didasari oleh rasa tenang, bersemangat dan gembira ketika bekerja. Jika anda bekerja dengan perasaan marah, sedih dan sebagainya, pastilah prestasi kerja anda merosot.
Pencapaian kerjaya seseorang bergantung kepada sejauh mana individu tersebut mampu memberi perhatian penuh terhadap tugasannya ketika di pejabat. Manakala perhatian penuh itu pula didasari oleh rasa tenang, bersemangat dan gembira ketika bekerja. Jika anda bekerja dengan perasaan marah, sedih dan sebagainya, pastilah prestasi kerja anda merosot.
Dibawah mama ingin berkongsi 10 tip untuk anda praktikkan agar anda
dapat mewujudkan perasaan gembira ketika berada di pejabat dan melaksanakan
tugasan.
1-Ketepikan masalah peribadi
Jangan sekali-kali membiarkan fikiran anda dibelenggu dengan
masalah peribadi di pejabat. Set di dalam minda, saat menjejak kaki di
pejabat, terus ketepikan apa jua masalah peribadi untuk seketika.
2-Cipta ‘dimensi pejabat’
Apabila anda mencipta ‘dimensi pejabat ‘ di dalam fikiran,
anda cuba untuk menjadikan ia sebagai ruang yang cukup selesa untuk anda
bekerja dan terasing dari dunia luar.
3-Dapatkan teman pemberi semangat
Pastikan ada seseorang di dalam pejabat itu yang boleh
dipercayai, menjadi tempat untuk anda berkongsi masalah dan meminta nasihat.
4-Jaga pola pemakanan
Makan makanan yang berkhasiat dan minum 8 gelas air putih
sehari dapat meningkatkan tenaga serta membuatkan anda lebih segar. Kesihatan
diri menyumbang kepada perasaan yang positif.
5-Atur tugasan kerja
Tugasan kerja yang diatur dengan baik dan tersusun dapat
menghilangkan rasa bebanan di dalam fikiran anda. Ia mengelakkan anda membuat
kerja dalam keadaan tertekan dan kelam kabut.
6-Berjalan-jalan untuk seketika
Sekali-sekala ambillah 2-3 minit untuk berjalan-jalan di
sekitar pejabat atau melihat pemandangan luar supaya fikiran anda boleh
‘refresh’.
7-Jangan cuba mengubah
Anda boleh mengubah sikap anda daripada bermuka masam ke
bermuka manis dengan senyuman. Namun, anda tidak boleh mengharap atau memaksa
orang lain berbuat begitu untuk anda.
8-Beri ganjaran
Apabila anda berjaya menyiapkan tugasan yang anda sasarkan
pada hari ini, beri ganjaran kepada diri anda seperti pergi menonton wayang
selepas waktu kerja bersama rakan.
9-Amalkan senaman
Dengan mengambil sedikit masa, mungkin 10 minit untuk melakukan
senaman pernafasan, senaman ringan atau yoga akan membantu anda untuk lebih
tenang melakukan kerja.
10-Fikir yang positif
Fokus kepada perkara yang positif sahaja di pejabat. Jika
ada satu sahaja perkara positif, tetapi 10 perkara negatif, usaha untuk
tetap membangkitkan semangat diri anda dengan yang positif itu sahaja.
OK... SELAMAT BEKERJA UTK ANDA SEMUA!!!!
ADIOSSSS!!!!!!
No comments:
Post a Comment